Checklista vid fel

Gå gärna igenom checklistan innan du felanmäler dina tjänster.


  • Kontrollera att alla kablar är ordentligt anslutna. Testa gärna med en annan kabel.
  • Kontrollera att lamporna lyser på din utrustning (dator, router med mera).
  • Om det är möjligt, kontrollera att lamporna lyser på fiberomvandlaren i bredbandsskåpet. Starta om utrustningen.
  • Starta om fiberomvandlaren genom att dra ur strömkabeln. Vänta cirka 10 sekunder och sätt i den igen.
  • Starta om din egen utrustning (dator, router etc.).
  • Anslut din dator direkt till ett WAN-/LAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fungerar då ligger felet i bredbandsuttaget.
  • Om du surfar trådlöst, anslut istället din dator direkt till ett WAN-/LAN-uttag i bredbandsskåpet. Om det fungerar då, ligger felet i din router.

Fungerar dina tjänster fortfarande inte ska du göra en felanmälan till din tjänsteleverantör>>.

Fungerar dina tjänster men inte i alla bredbandsuttag, kontakta SB Bredband Kundservice>>.

Om ditt internet går sakta, starta om datorn och koppla den direkt till ett LAN-uttag WAN-uttag till fiberkonvertern, gör sedan ett test på bredbandskollen.se. Om det fortfarande går för långsamt, kontakta din tjänsteleverantör>>.

Är du lokalhyresgäst? Gå då istället igenom den här checklistan>>.